Journalistic Jihad

Holes in the coverage of a holy war

BY ERWIN KNOLL

arly last fall, Mary Williams Walsh had what she thought was one of

the best jobs in American journalism. At age thirty-three, she was based
A in Hong Kong as The Wall Street Journal’s principal correspondent in
South and Southeast Asia. Her stories often appeared as “leaders” on The
Journal’s front page, and her coverage of the war in Afghanistan had attracted
international attention. Her editors at The Journal were planning to nominate
her for the Pulitzer Prize. And she was working on a story that would, she

By late fall, Walsh had resigned in fury

and. frustration from The Journal. The

- story she had been preparing for half a
year—an exposé of shamefully deceptive
coverage of the Afghan war by one of
America’s great television networks—had
been killed. She felt betrayed by her edi-
tors.

“I was sold out,” she told me when I
talked to her recently in Toronto, where
she is now based as Canadian correspond-
ent of the Los Angeles Times.

~ But this is not a story about a reporter’s
disappointment and disillusionment; that

~ sort of thing happens every day on news-
papers and magazines, in network news-
rooms and on local stations. This is a story
about faked and distorted coverage by
CBS News, which boasts about its thor-
ough and outstanding reporting on the Af-
ghan war. It’s a story about how The Wall
Street Journal, presented with a thor-
oughly documented article about that fak-
ery and distortion, decided not to publish
it. And it’s a story about how even a re-

spected journal issued under academic

auspices—the Columbia Journalism Re-
view—was persuaded to tone down
Walsh’s exposé after accepting for publi-
cation the story The Wall Street Journal
had refused to print. »

So this isn’t about how Mary Williams
Walsh was sold out but about how we—

the viewers and readers, the news con--

“sumers trying to understand what was

Erwin Knoll is the editor of The Progressive.

\ ' v believed, be the high point of her brief but illustrious career.

happening in far—oﬁ' Afghanistan—were
sold out.

efore I continue with this story, I
need to tell you that Mary Williams
Walsh and I are friends, and that
she used to be a member of The Progres-
sive’s staff. She came to this magazine in
1979 as an editorial intern while she was
still a student editor at the University of
Wisconsin’s Madison campus. After grad-

uation, she was hired as an assistant editor -

and soon promoted to associate editor at
The Progressive, and long-time readers
will remember her by-line (she was Mary
Williams then) on a number of significant
stories. She met her future husband, Law-
rence Walsh, while he, too, was an asso-
ciate editor of The Progressive, now a free-
lance writer, he still serves on the maga-
zine’s Editorial Advisory Board.

In 1982, Mary Williams Walsh won a

Bagehot Fellowship to attend Columbia -

University’s Graduate School of Journal-
ism. When she completed her studies in
1983, she joined The Wall Street Journal's
Philadelphia bureau, and in the spring of
1985, not yet thirty years old, she was
handed the choice assignment of Mexico
City bureau chief. (She was injured while
covering the September 1985 earthquake,
and carries a seven-inch scar on her right
leg as a souvenir.) A couple of years later,
after her reporting had won high praise for
her within and outside The Journal, her
beat encompassed all of Latin America.
The Asia assignment followed in 1988.

As she had at her previous posts, Walsh
quickly distinguished herself in Afghani-
stan by independent reporting that strayed
far from the herd journalism which often
characterizes the U.S. mass media. One
colleague, John Burns of The New York
Times, calls Walsh “a terrific reporter.”

Typical of Walsh’s stand-out reporting
was a story datelined Samarkhel, Afghan-
istan, that appeared on The Journal's front
page last March, shortly after the Soviet
army withdrew. The article began:

“Scenes from the front in eastern Af- -

ghanistan hold dark hints of what lies
ahead for the Afghans, a people widely

considered the beneficiaries of the Reagan’

Doctrine at its best.

“Brutality has been pervasive here. The

charred corpse of a government soldier lies
on the desert just outside this sprawling
military complex, newly captured by the
U.S.-backed resistance, the mujahideen. It
is left to rot in the sun, without even a few
stones and shovels of dirt for a grave—an
almost unthinkable cruelty in the Islamic
world.

“This is Nangarhar Province, one of
Afghanistan’s ‘liberated zones.” Yet even
far from the fighting, families fear to. let
their young women work the fields. While
the mujahideen say they have formed an
interim government, there are no police

or courts for protection; the only law here -

is the law of the gun.”

Walsh went on to describe “the bitter
divisions among the mujahideen” at a
time when most dispatches appearing in
the U.S. media were proclaiming their im-
minent triumph over the government in

Kabul. The outlook for the Afghan people,

she wrote, was grim.

Obv1ously, such clear-eyed reporting
did not endear her to the claque of U.S.
correspondents based in Peshawar, Paki-
stan—headquarters for the Afghan resist-
ance-in-exile—whose reporting had con-
sisted primarily of cheering the U.S.-
backed guerrillas and their jihad against
the Soviets. In an article for The New York

THE PROGRESSIVE / 17




Times Magazine earlier this year, John
Burns wrote:
“In Peshawar’s American Club, report-
. ers skeptical of an approach that cele-
brated the rebels’ virtues encountered os-
tracism. One visitor, Mary Williams
Walsh of The Wall Street Journal, had her
entry to the club ‘suspended’ after report-
ing sardonically on the rebel boosterism
she found. ... When in the fall of 1989
word of her departure from The Journal
reached the American Club, some of the
free-lancers involved called for drinks all
round.” .

But departure from The Journal was
farthest from Walsh’s mind early last year.
In January 1989, a message to all overseas
bureaus from Karen Elliott House, then
the newspaper’s foreign editor, urged cor-
respondents to “read Mary Walsh’s fab-
ulous Kabul leader this morning. It’s a
gripping read . . . full of beautiful descrip-
tion and vivid anecdotes that really make
one feel as if you were there with Mary.

_ ... It’s a model not only of good reporting
but of how essential good observation and
descriptive writing are to the success of a
story.”

Shortly thereafter, during one of her
trips to Peshawar, Walsh wrote a memo
to her editors proposing what she called
“a good and unusual investigative story,
one unlike anything else I've seen written
on this war.” The story was . to deal with
a charity called the Mercy Fund, head-
quartered in Washington, D.C., with field
operations in Pakistan and Afghanistan.
Walsh had heard rumors that the Mercy
Fund, which engaged in extensive fund-
raising in the United States, might not be
quite on the up-and-up.

One intriguing aspect of the Mercy
Fund’s operations, Walsh told her editors,
was ““its apparent political and media role

[which] is particularly effective because

thé Mercy Fund director’s boy friend is
CBS’s local correspondent for the Afghan
war. He has been able to portray the war
in his own way, with all the credibility of
CBS behind him. He has selected Abdul
Haq [a commander in one of the muja-
hideen guerrilla factions] as the man to
_promote.

“A diplomat here told me confiden-
tially that this CBS man has decided not
to quit until he has made Abdul Haq the
president of a liberated Afghanistan.”

Walsh’s article about the Mercy Fund,
never published by The Wall Street Jour-
nal, appears in this issue of The Progres-
sive starting on Page 23. But as she began
digging into the story—her Journal editors
had given her “wholehearted support” to
go ahead, she recalls—she became increas-
ingly engrossed with one aspect: what she
now calls “corruption in the news and the
way American TV viewers’ values and
perceptions are shaped.” That proved to
be the story that was too hot for The Jour-
nal to handle.

18 / MAY 1990

urt Lohbeck was the live-in com-
) panion of Anne Hurd, the Mercy
Fund’s field director for Afghani-
stan. He was also contract field producer

for CBS News’s coverage of the Afghan -

war. A single sign outside the residence
Lohbeck and Hurd shared in Peshawar
proclaimed it to be the headquarters of the
Mercy Fund, CBS News, and HNS (Hu-
manitarian News Service), the propaganda
effort described in Walsh’s article on the
Mercy Fund.

Walsh calls Lohbeck CBS News’s “day-
in-and-day-out eyes and ears on the war.”
He traveled into Afghanistan with guer-
rilla units based in Pakistan, filmed their
operations, and filed reports for the CBS
Evening News and other network broad-
casts. When CBS correspondents from
London or New York went to Afghanistan
to report the big stories, Lohbeck handled
the arrangements.

In an article about coverage of the Af-
ghan war published in the January/Feb-
ruary issue of the Columbia Journalism
Review, Walsh quoted R.J. Halderman, a
producer in the CBS News London bu-
reau, on Lohbeck’s key role: “Kurt is, and
was, the main Afghan source of material
for CBS News over the years. I can’t think
of many people we have a relationship
with that’s as strong as Kurt’s is.”

That alone made Lohbeck an impor-
tant figure in shaping U.S. reporting on
Afghanistan, for almost two-thirds of all
‘Americans get their news primarily from
the television screen, and CBS prides itself
on the depth and extensiveness of its cov-
erage of the Afghan war. According to a
study by the Congressional Research Ser-
vice, CBS aired 55.2 minutes of Afghan
news during 1986, a peak year for Afghan
coverage. It may not seem like much, but
it compares favorably to the 28.8 minutes
allocated that year by NBC and the 19.7
minutes broadcast by ABC.

Lohbeck, however, was much more
than CBS News’s reporter on the scene.
Through his interconnected associations
with the network, the Mercy Fund, the
Humanitarian News Service, the U.S.
Government, and the mujahideen, he had
set himself up as a guide and guru to vis-
iting journalists—a source of information,
a contact with the guerrillas, an expert on
the tangled politics of the Afghan resist-
ance.

In effect, says Walsh, Lohbeck was

“some sort of gatekeeper” who could de- -

termine which journalists would be able
to cross into Afghanistan with the muja-
hideen. U.S. diplomats in Pakistan regu-
larly directed arriving reporters to Loh-
beck for briefings. “I saw letters going back
and forth from the [late U.S.] ambassa-
dor—thank you notes to Kurt Lohbeck and
Anne Hurd for entertaining people inves-
tigating Afghanistan,” Walsh recalls. The
couple even set up a hostel that provided
journalists with accommodations and

with such conveniences as telephones,
Telex facilities, and photocopying equip-
ment. Walsh was one of the reporters who
availed herself of Lohbeck’s help when she
was initially assigned to the Afghanistan
story.

What troubled her was the growing re-
alization that Lohbeck had an agenda of
his own, He was, she wrote in the Colum-
bia Journalism Review, “a partisan of the
mujahideen and of one guerrilla leader in
particular, Abdul Haq, for whom he
served in effect as a publicist. Moreover, -
other reporters claim that he sought by
various means to shape their coverage of
the war.

“U.S. and Afghan sources say further-
more that, while he was on contract for
CBS, Lohbeck set up a press .conference
for the guerrillas and coached them on
how to address skeptical Western report-
ers. There is evidence to suggest that he
tried to help put together at least one weap-
ons deal for the mujahideen.”

In the shadowy world of international
free-lance operatives, Lohbeck’s contacts
included Jonathan Jay Pollard, now serv-
ing a life sentence for spying for Israel. In
his court pleadings, Pollard called Loh-
beck “a recognized liaison to the muja-
hideen” whose connections enabled him
to gain access to U.S. classified docu-

"ments. (Lohbeck denies having engaged in

illegal activities with Pollard.)
It was largely through Lohbeck’s efforts

"that Abdul Haq appeared on U.S. televi- -

sion screens as a leading spokesman for
the Afghan mujahideen, asking for more
U.S. military aid and asserting that the So-
viets were stepping up their aggression in
Afghanistan. And other media, too, pre-
sented Abdul Haq as a major figure in the
Afghan resistance. He was profiled in The
New York Times Magazine, interviewed
by Newsweek, and described in The Wall
Street Journal as “the resistance com-
mander most likely to pull down the flag
in Kabul.” Walsh herself interviewed him
after she was introduced to him by Loh-
beck, though she now believes she and
other reporters were induced to vastly ex-
aggerate Abdul Haq’s importance. (Amer-
ican diplomats, she learned, referred to
him as “Commander Hollywood.”)

In 1985, Lohbeck arranged for Abdul
Hagq to put in an appearance at a Wash-
ington banquet sponsoréd by the Conserv-
ative Political Action Conference. The
main speaker, Ronald Reagan, singled out
the mujahideen spokesman for special rec-
ognition. Nonetheless, by 1988 Abdul
Hagq’s appearances on CBS News were de-
voted to accusing Reagan of selling out the
guerrillas, though covert U.S. aid since the
Soviet invasion had by then reached a to-
tal of about $2.4 billion. ’

As the focus of Walsh’s investigative
reporting shifted from the Mercy Fund’s
charitable pitch to Lohbeck’s dubious in-
terests and commitments, she dug up




v a \)
J
4 N
N
N N
‘; R,
s X

some fascinating facts about CBS News’s
representative at the Afghan front. Born
forty-cight years ago in St. Louis and
reared in New Mexico, Kurt Lohbeck was
the son.of Don Lohbeck, a top aide and
publicist for Gerald L.K. Smith, the no-
torious bigot who flourished on America’s
lunatic-fringe Right during the Great
Depression. The father had edited an anti-
black, anti-Semitic hate sheet called The
Cross and the Flag, and had run for office
on the ticket of the Christian Nationalist
Party. The son, too, had an interest in pol-
itics; he served one stint as a Republican
member of the New Mexico legislature.

Kurt Lohbeck, Walsh discovered, had
a criminal record that dated back to a 1965
conviction and suspended sentence for
passing bad checks in Garden City, Kan-
sas. After a brief stint as news director for
a television station in El Paso, Texas, Loh-
beck joined his father in operating a bingo
- parlor in Albuquerque, supposedly for the
benefit of an institution called the Holy
Orthodox Church, which dispensed its
sacrameénts from a house trailer. Police
twice raided the bingo parlor and seized
gambling gear, but a judge dismissed
“charges. About that time, however, Loh-
beck was convicted and paid a $50 fine
after a former employee complained to po-
lice that he had forced his way into her
home and roughed her up.

- There were more bad-check charges,
and a New Mexico-judge sentenced Loh-
beck to a three-year term in a minimum-
security prison. “Well, Mr. Lohbeck,” said
the judge, “you’ve come to the end of the

’Through Lohbeck’s
efforts, Abdul Haq
appeared on
American TV
as a leading

the mujahideen.

line.” But he hadn’t; he was paroled after
seven months and went back into televi-
sion news. In the carly 1980s, when the
“Reagan Revolution” brought conserva-
tives“in droves to Washington, Lohbeck
found work on Capitol Hill with a House
committee chaired by Representative
Manuel Lujan, the New Mexico Repub-
lican who is now Secretary of the Interior.
Lohbeck left that job shortly after a
woman to whom he was engaged com-
plained to Lujan that Lohbeck had taken
her credit card and run up thousands of
dollars in unauthorized charges. (When
Walsh asked Lohbeck about this episode,
he told her, “It’s my personal life. It was

years ago. It had nothing to do with [the

coverage of the war in Afghanistan].”)
Walsh, whose stacks of investigative
files on the Afghan war-coverage story take

DAVID SUTER

up several feet of floor space in her To-
ronto office, says she has evidence that
CBS knew much—if not all—about Loh-
beck’s background before she began look-
ing into it. Why he was hired and kept on"
as the network’s point man in Afghanistan
is a mystery to her. CBS News never re-
plied to a series of telephone calls and reg-
istered letters from Walsh asking about
Lohbeck.

When Walsh’s article appeared in the
Columbia Journalism Review earlier this
year, CBS News President David Burke
was content to tell inquiring reporters at
a Los Angeles press conference, “When
you're far away in Peshawar, you look for
facilitators. You look for people who know
the landscape. You look for people who
can introduce you to people, so that when’
you arrive cold, you can at least get your
feet on the ground and start to move. How
you chose those stringers is fraught with
difficulty. When you go to Peshawar, [ New
York Times columnist] Scotty Reston
doesn’t come out of the local bar. I mean,
you have to find the kind of people who
are . .. attracted to that region for some
purpose or other.”

What the network should have asked,
says Walsh, is, “Can we rely on this man’s
ability to tell the truth?”

nother CBS News contract re-
Aporter, Mike Hoover, also came
under Walsh’s close scrutiny as
she worked on her Wall Street Journal
story. Hoover was an Academy Award-

winning documentary film-maker whose

THE PROGRESSIVE / 19




Afghan coverage for CBS had won a pres-
tigious Alfred I. duPont-Columbia Uni-
versity Award. But there was evidence that
in 1984 he had persuaded Afghan peasants
to stage a “sabotage attack”—the explosion
of electric-power pylons—for CBS cam-
eras, and that he had passed off footage of
a Pakistani air force jet on a training mis-
sion as a Soviet MIG bombing Afghan vil-
lages. Viewers of some of his Afghan
“combat” coverage said they recognized
the terrain: Parts of the film, they said,
were shot not in Afghanistan but at mu-
-.jahideen training camps in Pakistan.
Last fall, while Walsh was waiting—in
- vain, as it turned out—for her Wall Street
Journal editors to approve publication of
her story, a New York Post reporter, Janet
Wilson, broke her own version, developed
" from her own sources, of the allegations
against Hoover. She wrote that Dan Rath-
er’s CBS newscasts had repeatedly aired
“faked battle footage and false news ac-
counts” of the Afghan war. On August 1,

. 1987, for example, Rather presented com-

bat footage of what he described as “the
biggest one-day defeat for Soviet forces
since the end of World War I1.” It was, in
" fact, a small engagement that involved no
Soviet troops.
. Another journalist, Frank Swertlow of
" the Los Angeles Daily News, reported that
Ed Joyce, a former president of CBS News,
and Dan Rather had exchanged memos
about Hoover after a 1985 article in Out-

side magazine discussed his faking of

_scenes in adventure films. Joyce asked
Rather to read the article and “let me
know if we have any reason to be con-
cerned,” Swertlow reported. Rather re-
plied that he had “made as strong an effort

as possible to verify the authenticity of .

Hoover’s work in Afghanistan.”” But
others suggest that if Rather made such an
effort, it fell far short. (One CBS News em-
ployee told Walsh that some dubious Af-
ghanistan coverage had been “verified” by
asking the CIA to vouch for its accuracy.)
Edward Girardet, a former correspond-
ent in Afghanistan for The Christian Sci-
ence Monitor and author of a book, Af
ghanistan: The Soviet War, wrote to The
New York Times last fall (in a letter never
published by that newspaper) that Hoo-
ver’s credibility “has long been questioned
by journalists, cameramen, relief officials,
and diplomats.” He added: :
“Over the past few years, various Af-
ghans traveling with Mr. Hoover have al-
leged dubious journalistic if not unethical
practices on his part. Guerrilla command-
ers laughingly joked about Mr. Hoover’s
-staging of events, or his ‘action’ filming in
. Pakistani training camps.
~ “Even a cursory perusal of Mr. Hoo-
ver’s rushes by CBS prior to broadcast
should have revealed serious discrepan-
cies. At least one BBC television producer
refused to accept his material because it
appeared suspect. Military experts, who

20 / MAY 1990 -

have viewed some of Mr. Hoover’s foot- -

age, noted among other things that a sup-
posed Soviet MIG was in fact a Chinese
version bearing Pakistani insignia; a mine
gingerly removed by mujahideen for the
camera appeared to have no detonator; the
bursting of supposed artillery or mortar
shells suggested previously positioned
ground explosives.

“Furthermore, as Western cameramen
have pointed out, a suspiciously high pro-
pensity of Mr. Hoover’s bursting shells ap-
pear on center camera. As anyone who has
covered a war knows, unless you happen
to be in position and ‘rolling,’ the chances
of recording impact are slight. Sadly, Mr.
Hoover’s Afghan reportage seems both a
victim of the network ‘bang-bang’ obses-
sion and his own failure to differentiate
between Hollywoodese and documentary
actuality. If so, it is indeed a sad reflection
of U.S. television journalism today.”

So fas as CBS News President David
Burke is concerned, however, the net-
work’s Afghanistan coverage has been
“fantastic.” CBS News spokesman Tom
Goodman told me the network would
have no further comment. Were Lohbeck
and Hoover still under contract to CBS?
Goodman said he didn’t know but would
“try to have someone get back” to me. No
one did.

ary Williams Walsh, an aggres-
Msive reporter who prides herself

on keeping out in front of the
competition, was increasingly upset as sto-
ries about Mike Hoover—part of her ex-
posé of CBS’s Afghan coverage—began ap-
pearing in The New York Post and

elsewhere while her own editors at The"

Wall Street Journal stalled her story. But
what infuriated her and ultimately per-
suaded her that she had to leave The Jour-
nalto protect her own integrity was a news
story in The New York Times—the same
article that prompted Girardet’s letter to
the editor. The story appeared last Sep-
tember 29 under the headline, CBS OF-
FICIALS PROMISE TO REBUT AFGHAN
CHARGES.

- The article quoted unnamed CBS ex-
ecutives as promising to rebut “point by
point” The New York Post’s stories about
Mike Hoover. (No such point-by-point re-
buttal has been issued to this day.) It went
on to say: “But a CBS executive charged
yesterday that The Post had decided to run
‘a trashy story’ that had already been re-
jected by The Wall Street Journal. A Jour-
nal editor confirmed that the paper had
received an article including much of the
same material that was eventually printed

by The Post.

“ ‘Whether a story has a sufficient level
of proof to go with is something for an
individual editor to decide,” said the edi-
tor, who asked not to be identified. ‘And
you can infer what you have to from
that.’” o

The unnamed Wall Street Journal ed-
itor—Walsh later learned that he was, in
fact, Managing Editor Norman Pearl-
stine—went on to tell The Times, “I do
think there ought to be a presumption that -
Rather would not deliberately air faked
footage.” _

Walsh had several immediate reactions
to the Times article: How had CBS learned
that her newspaper had rejected her
story—something she herself had not been
told—especially when Wall Street Journal
reporters and editors are under strict or-
ders not to discuss work-in-progress with
outsiders? At that point, Walsh was still
under the impression that her story would
appear on The Journal’s front page within
a week or so. And why had a Journal ed-
itor implied to The Times that her story
lacked “a sufficient level of proof,” when
no such criticism had been addressed to
her?

She was puzzled, too, by the denial that
Rather had deliberately aired faked foot-
age, when all she had suggested in her ar-
ticle was that Rather had been, for his own
reasons, careless in his eagerness to cover
the Afghan war? (In her Columbia Jour-
nalism Review article, Walsh later sug-
gested that “to counter criticism by con-
servative groups of the network’s coverage
of leftist insurgencies in Central America,”
Rather may have used his occasional Af-
ghan stories “to demonstrate that he was
not soft on the Soviets.”)

“It is a complete mystery to me,’”
Walsh subsequently wrote in a long mem-
orandum addressed to her friends and col-
leagues, “why the [Journal’'s] managing
editor would convey such an off-the-mark
synopsis of my article—or why he was even
talking to The Times, when he hadn’t ever
talked to me.”

Walsh’s exposé, she subsequently
learned, had been the topic of intense dis-
cussion in a series of Wall Street Journal
meetings—meetings from which she was
excluded even though she was in New
York City (and in The Journal's offices) at
the time. She was told no such meetings
had occurred. And ultimately she was in-
formed, regarding the results of her
months of investigative reporting, that the
story “simply didn’t measure up.”

“A Journal staffer who had taken part
in one of the neurotically secret meetings
told me,” Walsh wrote in the memo to her
friends, “that the managing editor admit-
ted to being ‘terrified’ of the Lohbeck-
Hoover-Mercy Fund package. And a
friend told me that a ‘high Journal editor’ -
had been overheard at a party, telling peo- .
ple that I had decided to write a negative
article about Lohbeck because I had once
had an affair with him and our love had
soured! It made me wonder why I had ever
bothered: telling such editors anything, if
they would rather come up with lunatic
fantasies like this than listen to what I had
to say.




“It also made me think that the fem-
inists are right: A tough male reporter is
‘aggressive’; a tough female reporter is ir-
rational, bitchy, and probably a slut.”

Walsh learned, in fact, that a number
of rumors about her (and her husband)
had been put into circulation from one
source or another—in Peshawar, New
York City, and Washington, D.C.—in an
attempt to discredit her reporting. And in-

- stead of rallying to her support, some ed-
itors at her newspaper appeared to be join-
ing in the attacks. She submitted her
resignation on October 17,1989, in a letter
to Pearlstine that referred to “the coward-
ice and dishonesty I’ve seen in some ed-
itors” at The Journal.

“There’s something very, very wrong
here,” Walsh wrote. “It’s clear I can no
longer do the kind of work I want to at
The Journal. 1 resign with the greatest re-
gret.”
war’s American Club were hoisting glasses
in celebration, and Walsh heard from
friends that “Lohbeck was boasting to peo-
ple that he had gotten me fired.”

alsh had received frequent job

offers while at The Wall Street

Journal, and she swiftly landed

. on her feet as Canadian correspondent for

the Los Angeles Times. Her new editors

-there had a look at her unpublished Af-

. ghanistan material and decided, for what-

-ever reasons, not to publish it. Perhaps

they felt uncomfortable about appropri-

- ating work completed at another news-
paper’s expense.

Not long after, members of Pesha- .

‘A tough male
reporter is
“aggressive’’;

a tough female
reporter is
irrational, bitchy,
“and probably
a slut.’

Walsh, determined to stimulate serious

discussion of what she regarded as major -

breaches of journalistic standards in cov-
ering the difficult and important Afghan
story, eagerly accepted an offer to publish
her story in the respected Columbia Jour-
nalism Review. It appeared as a nine-page
spread, under the heading MISSION: AF-
GHANISTAN, in the January/February 1990
issue, and contained much of what The
Journal had refused to publish.

Much, but not all. Walsh was in for an-
other disappointment Here’s how she de-
scribed the experience in the memo she
wrote to her friends:

“I sent my drafts off to the CJR, and
the editors there set about editing. It was
a pleasure to work with people who han-

DAVID SUTER

dled the piece with such honesty and in--
telligence—and open admiration for the

.quality of my reporting. We didn’t agree

on every matter of style or focus, but CJR
believed me when I presented my evi-
dence, listened to me when I told them
why it was essential to include certain
things, worked hard to achieve compro-
mise rather than kill things outright. And
nobody ever accused me of having an af-
fair with Lohbeck. . . .

“David Burke, president of CBS News,
called the editor of CJR and demanded a
meeting, in which he tried to talk her out
of publishing the piece. The editor lis-
tened, returned to her office, and contin-
ued preparing the piece for publication as
if nothing had happened.

“Days before publication, things at the
magazine began getting strange. There was
a big, inexplicable push to kill the story.
Thanks to the fighting of some tough, com-
mitted editors, the story was published
anyway-but not before the central point
I was trying to make had been changed.”

Walsh has no direct knowledge of what
happened at the Columbia Journalism Re-
view in the days before her article went to
press, but she believes that Joan Konner,
dean of the School of Journalism and pub-
lisher of the Review, made a serious at-
tempt to have the article killed. Konner,
who rarely involves herself in editorial de-
cisions at the Review, went over the galleys
of Walsh’s article line by line, accusing her
in extensive marginal notations of “igno-
rance” and of making “terrible charges.”
“Why is this a story?” she asked at one

THE PROGRESSIVE / 21




point. (Fund-raising for the School of
Journalism is, of course, a major part of
the dean’s job—and such important news
- organizations as CBS and The Wall Street
Journal are significant contributors.)

Some members of the Review’s edito-

rial staff resisted the attempt to block
Walsh’s story, and the dispute was settled
in favor of publication—but with major
-cuts and revisions—after Fred Friendly, a

former CBS News executive who now .

teaches at Columbia, was called in to me-
diate. The result, Walsh wrote in her
memo to her friends, was “a straightfor-
ward, barest of barebones account of a far
broader and more sinister situation.” (Suz-

. anne Braun Levine, the editor of the Co-
lumbia Journalism Review, did not return
my calls requesting comment.)

In the memo to her friends, Walsh
wrote, “In my original draft for The Wall
Street Journal, and in a draft for CJR
months later, I took the trouble to point
out that not just CBS but the entire U.S.
news industry had done a lousy job on
Afghanistan, that not one significant prize
had been won for newspaper or magazine
work on Afghanistan, and why I thought
this was so. I even called attention to the
skimpiness of my own paper’s Afghan cov-
erage.”

The “central point” Walsh believes was

lost in the last-minute editing of her Co-

lumbia Journalism Review article, she told
me, was that CBS News itself—not just a
couple of erratic free-lancers—had be-
trayed its responsibility to provide truthful
and comprehensive coverage of the Af-
ghan war. CBS News, she says, was not
Jjust—as she believes the published version
of her article implied—*“a poor, innocent
network that got duped.”

. hat was it about television jour-
nalism in the 1980s that would
make a- network behave this

way?” she asks, and then hesitates before
answering her own question. Walsh likes
to deal in fact, not conjecture, and she em-
phasizes that her comments on CBS’s mo-
tives are pure speculation. In the 1980s,
she points out, competition for audience
ratings—and for advertising revenues—has
become the driving force behind television
. news. “The entertainment concept has be-
‘come more and more important,” she
says. “Complexity isn’t very photogenic,
is it?”
Another factor of undetermined signif-
_icance in shaping CBS News’s coverage of
Afghanistan was the network’s eagerness
to disprove the claims of right-wing critics
that CBS was “soft on communism.” In
. his recent book, Who Killed CBS?, Peter
.J. Boyer recalls the time Dan Rather
signed off the air “by giving his fellow
Americans a hearty salute,” and tells of “a
new flag-waving promotion for the [CBS
Evening News] that vowed to keep ‘Amer-
ica on top of the world.” ” Professor Dan

22 / MAY 1960

Hallin, a communications expert at the
University of California, La Jolla, says
CBS News is “always happy for an occa-
sion to show themselves to be patriotic
and not liberal.”

In a larger sense, coverage of the Af-
ghan war has generally been pathetic in all
of the mass media, Walsh says, though she
can cite specific exceptions—reporters and
cameramen who did excellent work. But
the war is far away; the language of Af-
ghanistan is arcane; it’s difficult to find re-
liable translators who aren’t committed to
one or another passionate faction; a re-
porter who wants to cover the war from

the guerrilla side must spend weeks walk-

ing over the mountains. And so the U.S.
media have been content to leave much
of the reporting to young, inexperienced
free-lancers—‘“thrill-seekers, soldiers of
fortune, Indiana Jones types,” Walsh calls
them.

“There are lots of stories in Afghanistan
that simply weren’t covered,” Walsh says.
“There’s a drug story. There’s a story
about traditional social structures being
broken down by people the United States
was supporting, so that the society was ba-
sically destroyed. There are stories about
the rise of radical Islam, which had not
previously existed in Afghanistan. All this
has been going on, but all you’ve seen are
stories about the brave guerrillas with their
simple weapons fighting an invasion by
the Soviet superpower. No wonder every-
one expected Kabul to fall as soon as the
Soviet troops left.”

And now, she adds, even the limited
and defective coverage we had has largely
ceased; the Soviet troops have left Af-
ghanistan, and the focus of U.S. overseas
coverage has shifted to developments in
Eastern Europe.

U.S. aid to the mujahideen, Walsh
points out, was “America’s biggest covert
operation since the Vietnam war. When
you have billions of dollars going to the
guerrillas, people are entitled to know
what their tax money is buying. They still
haven’t been told.”

She blames the media as well as. the
policy makers in Washington. In the
memo to her friends, Walsh wrote, “A sen-
ior U.S. official who would speak only off
the record—a man who organized and di-
rected the flow of U.S.-financed weapons
to the mujahideen from his embassy post
in Pakistan—told me that while he didn’t
think much of the coverage of the war,
American reporters certainly had made his
job easier. He was delighted to have en-
countered so little criticism in what should
have been, even in his opinion, a contro-
versial job. He contemptuously summed
up the Western journalists covering Af-
ghan issues in Peshawar and Islamabad as
docile.”

And she noted, “It is no secret in Pes-

‘hawar (or in official Washington) that our

holy watriors are back raising poppy des-

tined for sale as heroin on the streets and
in the backyards of Oakland and Detroit.
How many viewers of the CBS Evening
News know this? . . . The media are eager
to ‘cover’ America’s foreign undertakings
but seemingly unable to consider, much
less explain, the complex and tedious dis-
asters they often become.”

In her conversations with me, Walsh
asked me to make it clear that she was not
“bad-mouthing the whole Afghan insur-
gency.” Unlike the Nicaraguan contras,
she said, “these people have a just cause.
They’ve been subjected to a brutal Soviet
occupation. They represent a legitimate
popular uprising. And I don’t have much
trouble with the idea of the United States
backing the mujahideen. What bothers me
is that we did it the wrong way for the
wrong reasons, and the American media
just went along with the whole parade.”

Why weren’t her exposé of CBS News
and her broader conclusions on coverage
of the Afghan war published by the news-
paper that had previously placed such a
high premium on her outstanding report-
ing? In an October 2 letter to Walsh, Man-
aging Editor Pearlstine wrote, “I am con-
vinced that your story didn’t work the way
you conceived and wrote it. It simply
didn’t measure up. ... I kept asking my-
self, “Who cares? and ‘So what? »

Here too, Walsh is reluctant to engage
in speculation as to motives. “What hap-
pened inside The Wall Street Journal
could have been innocent bungling,” she
says. “I'm willing to think that institu-
tionally it could have been a big screw-
up",

“Don’t you suppose,” I suggest, “that
your story violated the good manners of

- the club that all these folks belong to?”

Some insiders at The Wall Street Jour-
nal have told her as much, Walsh ac-
knowledges, but “I can’t say that’s what
happened. I just don’t know. It’s a bad
experience, and maybe there’s an expla-
nation for it.”

Condor, Robert Redford plays a re-

searcher for an unspecified U.S. intel-
ligence outfit—it’s called “the company”—
who inadvertently discovers a murderous
“*‘rogue” faction within the agency. After
much derring-do, the movie’s final scene
takes place on the sidewalk outside The
New York Times, where Redford con-

In a 1975 film called Three Days of the

fronts Cliff Robertson, one of the outlaws

within “the company” who have launched
their own foreign policy, Iran-contra style.

“They’ve got it,” Redford says, point-
ing to the Times building. “They’ve got all
of it. I told them the story.” ]

“How do you know they’ll print it?”
Robertson asks.

“They’ll print it.”

“How do you know?”

That’s where the movie ends. The ques-
tion is left unanswered. B

S




